Tana Mana / forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Chakra's balanceren

Ga naar beneden

Chakra's balanceren Empty Chakra's balanceren

Bericht  Monique 14th oktober 2008, 00:06

Over de chakra's balanceren, een techniek uit de Japanse Reikitechnieken, kom je verschillende meningen tegen.
De een behandelt alle 7 de chakra's, de ander 6. Er wordt ook gezegd dat Usui niets deed met de chakra's. Met energie werkte hij zeker, maar dan volgens de drie Tanden (3 energie centra in het lichaam), maar of hij de chakra's gebruikte is dus de vraag. Niemand heeft daar volgens mij absolute zekerheid over wat nu exact volgens de leer van Usui is en of Usui andere energiecentra gebruikte zoals de chakra's. Ik geloof overigens wel dat de originele Reiki niet specifiek op het behandelen van anderen gericht is, maar als eerste voor je eigen spirituele groei en ontwikkeling, om jezelf meester te worden en het steeds meer kunnen handelen vanuit je Boeddhanatuur, waarna je, dankzij je eigen spirituele groei (ontwikkeling van je zuiverheid waardoor je energetische uitstraling groeit) anderen op een verantwoorde en zuivere manier kunt behandelen. Hier in het westen wordt dat omgedraaid en wordt het vaak gebruikt als eerste om anderen te behandelen en wordt de eigen spirituele groei, het jezelf meester worden daarin overgeslagen. En dat is naar mijn mening juist het belangrijkste van Reiki.

Zelf probeer ik de leer van Usui zo goed mogelijk te volgen, ook in het behandelen van anderen en daar is aardig wat verschil in bij verschillende Reiki masters. De een zegt dat het zus moet en de ander zo.
Als ik dan zo'n verschillende mening tegenkom, volg ik mijn gevoel en ga kijken naar hoe de leer in elkaar steekt en wat ik geleerd heb van mijn master.
In de Chinese leer zijn er 3 energiecentra (Dantiens), in de Japanse leer zijn er ook 3 (Tanden). Daar worden in beide leren dezelfde energiecentra mee bedoeld. Deze energie centra zitten bij het derde oog (bovenste Tanden/ Dantien) bij het hart (middelste Tanden / Dantien) en in de onderbuik (onderste Tanden / Dantien)
Hemelse (bovenste Dantien) en aardse energie moeten goed kunnen stromen en in balans komen en dan kan het door het hart (middelste Dantien) naar buiten stromen.

Hierdoor ga ik er dus van uit dat uitbalanceren van de chakra's hetzelfde principe heeft als de Tanden, alleen verdeeld over meer punten (de energiecentra) en ga ik uit van wat ik geleerd heb, alsook waar ik gevoelsmatig achter sta. Dus boven en onder in balans brengen en tot slot het hart, omdat dit het punt is waardoor de energie naar buiten komt, het is het middelpunt dus. Ik vind het op zich wel interessant om kritisch te zijn op hetgeen je doet en geleerd hebt. Ik heb een goed gevoel bij hetgeen ik geleerd heb, omdat het niet struint met de Japanse leer.
Ik gebruik dus alle 7 chakra's bij het uitbalanceren.
Monique
Monique

Aantal berichten : 59
Registration date : 12-12-07

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum